Dr. phil. Anke Wunderwald
M.A. Studies at the Technical University of Berlin in Art History, and Latin American Studies at the Free University of Berlin, 2004 PhD degree in Art History from the Technical University of Berlin, 2004–2005 Research Assistant at the Department of Art History at the Trier University, 2007–2016 Research Associate at the Chair History of Architecture at the Brandenburg University of Technology (BTU), grant from the German Research Foundation (DFG) in the module “Temporary Positions for Principal Investigators” (Eigene Stelle) with the research project “Die Bauplastik des 13. Jahrhunderts in Santiago de Compostela im Kontext der Rezeption von Meister Matthäus und seiner Werkstatt” (“The architectural sculpture of the 13th century in Santiago de Compostela in the context of the affiliation of Master Mateo and his workshop”), 2016–2019 Research Associate at the DFG Research Training Group 1913.
Research Focus: Art and Architecture of the Middle Ages, Mural Paintings and Sculptures of the Iberian Peninsular.
Project: The Art of Vaulting: Design and Construction of Large Vaults in the Mediterranean Gothic
Selected Publications:
Wunderwald, Anke / Druyinzski v. Boetticher, Alexandra / Schneider, Peter I. (Eds., 2020): Von der Kunst, ein Bauwerk zu verstehen. Perspektiven der Bau- und Stadtbaugeschichte von der Antike bis zur Gegenwart, Oppenheim am Rhein 2020.
Wunderwald, Anke (2020): Früher Baudekor in der Kathedrale von Santiago de Compostela, in: Druyinzski v. Boetticher, Alexandra et al. (Eds.): Von der Kunst, ein Bauwerk zu verstehen. Perspektiven der Bau- und Stadtbaugeschichte von der Antike bis zur Gegenwart, Oppenheim am Rhein 2020, pp. 221–230.
Wunderwald, Anke / Fuentes, Paula (Eds., 2019): The Art of Vaulting. Design and Construction in the Mediterranean Gothic. Kulturelle und technische Werte historischer Bauten 2, Basel/Berlin 2019.
Wunderwald, Anke / Fuentes, Paula (2019): The Vaults of Mallorca Cathedral: Rising to a Technical Challenge. In: Fuentes, Paula / Wunderwald, Anke (Eds.): The Art of Vaulting. Design and Construction in the Mediterranean Gothic, Basel/Berlin 2019, pp. 95–124.
Wunderwald, Anke; Fuentes, Paula (2017): La construcción de las bóvedas de la catedral de Mallorca: una revisión bibliográfica. In: Actas del Décimo Congreso Nacional y Segundo Congreso Internacional Hispanoamericano de Historia de la Construcción, Donostia – San Sebastián, 03.–07.10.2017, Bd. 2, Madrid 2017, S. 611–623.
Wunderwald, Anke (2015): Die Kapitelle im Langhaus der Kathedrale von Santiago de Compostela. In: Nicolai, Bernd / Rheidt, Klaus (Eds.): Santiago de Compostela. Pilgerarchitektur und bildliche Repräsentation in neuer Perspektive, Bern 2015, pp. 134–153.
Wunderwald, Anke / Laborde Marqueze, Ana (2012): Der Pórtico de la Gloria der Kathedrale von Santiago de Compostela: Studien und Polychromie. In: Danzl, Thomas / Herm, Christoph / Huhn, Annemarie (Eds.): Polychrome Steinskulptur des 13. Jahrhunderts, Beiträge zur Tagung des Naumburg Kollegs vom 13. bis 15. Oktober 2011 in Naumburg/Saale, Görlitz 2012, pp. 41–51.
Wunderwald, Anke (2010): Die Skulptur der zweiten Baukampagne in Santo Domingo de Silos als Wegbereiter der scholastischen Mariologie in der mittelalterlichen Kunst der Iberischen Halbinsel. In: Rückert, Claudia / Staebel, Jochen (Eds.): Mittelalterliche Bauskulptur in Frankreich und Spanien: Im Spannungsfeld des Chartreser Königsportals und des Pórtico de la Gloria in Santiago de Compostela / La escultura medieval en Francia y España: Las zonas de confluencia entre el Pórtico Real de Chartres y el Pórtico de la Gloria en Santiago de Compostela, Ars Iberica et Americana, Vol. 13, Frankfurt/M. 2010, pp. 215–225.
Wunderwald, Anke / Münchmeyer, Annette (2010): Una subestructura temprana con ropajes nuevos. La cripta occidental y su relación con el cuerpo occidental de la cathedral de Santiago de Compostela. In: Semata, Vol. 22, 2010, pp. 369–390.
Wunderwald, Anke (2010): Die katalanische Wandmalerei in der Diözese Urgell. 11.–12. Jahrhundert, Korb 2010.
Wunderwald, Anke (2004): Die mittelalterlichen Wandmalereien im Pyrenäenbistum Urgell. In: Mitteilungen der Carl Justi-Vereinigung, 16. Jg., 2004, pp. 37–38.
Wunderwald, Anke (2003): La pintura mural de Santa Coloma d'Andorra i el seu cercle estilístic. In: Magister Sancta Columba. La pintura romànica del Mestre de Santa Coloma i la seva època, Exhibition Catalogue, Andorra, Barcelona 2003, pp. 71–87.
Wunderwald, Anke (2003): Les peintures murales de Saint-Pierre de la Seu d'Urgell et leur environnement liturgique, in: Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Nr. 34, 2003, pp. 99–114.
Wunderwald, Anke / Berenguer i Amat, Mireira (2001): Les circumstàncies sobre la venda de les pintures murals de Santa Maria de Mur. In: Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya, Vol. 5, 2001, pp. 121–129.
Wunderwald, Anke (1992): Die Weltausstellung 1929 – die politische Einflußnahme auf die Planungen. In: Barcelona. Tradition und Moderne, Exhibition Catalogue, Marburg 1992, pp. 96–99.
Selected Presentations:
Dez. 2017 The Vaults of Mallorca Cathedral: Rising to a Technical Challenge, Internationales Symposium „The Art of Vaulting. Design and Construction of Large Vaults in the Mediterranean Gothic“ des Postdoc-Tandems Wunderwald/Fuentes im DFG-Graduiertenkolleg 1913 „Kulturelle und technische Werte historischer Bauten“, BTU Cottbus-Senftenberg, 01.12.2017, Cottbus
Okt. 2017 La construcción de las bóvedas de la catedral de Mallorca: una revisión bibliográfica, Kongress „Congreso Nacional y Segundo Congreso Internacional Hispanoamericano de Historia de la Construcción“ der Sociedad Española de Historia de la Construcción, Instituto Juan de Herrera, 05. Oktober 2017, Donostia – San Sebastián
Sept. 2015 Allianz und Entfremdung – das Kathedralensemble von Santiago de Compostela im Spiegel dynastischer Interessen des 13. Jahrhunderts, Internationaler Kongress „Forum Kunst des Mittelalters“ des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft e. V., 18. September 2015, Hildesheim
Okt. 2011 The Pórtico de la Gloria of the Cathedral of Santiago de Compostela: Studies and Poly¬chromy, Tagung „Polychrome Steinskulptur des 13. Jahrhunderts“ des Naumburg Kollegs, 13. Oktober 2011, Naumburg 13.10.2011
Juni 2011 A Catedral de Santiago de Compostela – camiños e camiños extraviados cara ao Finis Terrae: úlimas investigacións das Universidades de Cottbus e Berna, Kongress „Ciclo de conferencias, Plan Director da Catedral de Santiago“ vom Consorcio de Santiago, 15. Juni 2011, Santiago de Compostela
Juli 2010 Los capiteles en la cabecera de la Catedral de Santiago de Compostela. Historia, talleres e iconografía, Kongress „III Leccións Xacobeas na USC: Cultura Jacobea“ an der Universidade de Santiago de Compostela, 21. Juli 2010, Santiago de Compostela
März 2010 Die Kapitelle des 11. und 12. Jahrhunderts in der Kathedrale von Santiago de Compostela, Internationales Kolloquium „Santiago de Compostela. Pilgerarchitektur und bildliche Repräsentation in neuer Perspektive“ an der Universität Bern, 26. März 2010, Bern
Febr. 2007 Die Skulptur der zweiten Baukampagne in Santo Domingo de Silos als Wegbereiter der scholastischen Mariologie in der mittelalterlichen Kunst der Iberischen Halbinsel, Internationale Tagung „Neue Forschungen zur Bauskulptur in Frankreich und Spanien im Spannungsfeld de Portail Royal in Chartres und des Pórtico de la Gloria in Santiago de Compostela“ an der Humboldt-Universität zu Berlin, 23. Februar 2007, Berlin
Juli 2004 Liturgie und Reconquista im Bild. Die Wandmalerei des Kathedralbezirks von La Seu d’Urgell um 1100, Vortragsreihe im Sommer¬semester 2004 des Kunsthistorischen Instituts und des Zentrums für Mittelalterstudien an der Universität zu Köln, 17. Juni 2004, Köln
Nov. 2002 Cubo de Maria Martin und Maria Angeles Alcayde, Sektion „Pantalla libre“ auf dem IX Festival de cinema independent de Barcelona, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), 19. November 2002, Barcelona
Juli 2002 Les peintures murales de Sant Pere de la Seu d’Urgell et leur environnement liturgique, Kongress „Journées romanes. Liturgie, arts et architecture à l’époque romane“, Association Culturelle Cuxa, 08. Juli 2002, Saint-Michel-de-Cuxa
Febr. 2002 La pintura mural de la iglesia de Santa Coloma d’Andorra, Reihe „Pintura mural romànica a Catalunya, Andorra i Suïssa“, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 26. Februar 2002