FG Allgemeine Technikwissenschaft
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Ausgehend von meiner Expertise in Technikphilosophie und Ökologie beschäftige ich mich mit der Beobachtung und Beschreibung der Genese und Transformation von Objekten und Prozessen in einer technisierten Umwelt. Die Objekte können im wissenschaftlichen Kontext entstanden sein und für die Alltagspraxis relevant werden, die Prozesse epistemischer, technischer oder sozioökologischer Art sein.
Mit der technisierten Umwelt sind in meiner Forschung Beziehungsgefüge von Natur, Technik und Mensch gemeint. Solche Beziehungsgefüge bieten sich an als produktiver Denk- und Aktionsraum, in dem Fragen nach der Entstehung von Entitäten aus Beziehungen und von Beziehungen aus Entitäten verfolgt werden. Sind die Objekte einfach da und gehen Relationen ein oder sind die Relationen vorrangig? Wie ist ein Smartphone oder eine Zuchtpflanze dann zu beschreiben, wie die Konstituierung, Durchdringung und Gestaltung des Untersuchungs-gegenstands zu verstehen? Damit schließen wir an Fragen an, wie sie im Forschungsbereich des sogenannten neuen Materialismus gestellt werden.
Im Gegensatz zum Homo faber schlägt sich der Homo hortensis nicht auf die Seite der technischen Hervorbringung. Er ist angewiesen auf den Umgang mit inhomogenen, ‚unreinen‘ Ensembles und kann so im Zeitalter des Anthropozän ein interessantes Handlungsangebot machen. Der Umgang mit der Verschränkung von Natürlichem und Artifiziellem, von Handwerk, Technik und Wissenschaft ist der gärtnerischen Praxis inhärent und dies schon seit Jahrhunderten. Der Homo hortensis ist ein genuin technowissenschaftlicher Mensch, dem der Garten ein technologisches
Produkt von handwerklich und wissenschaftlich ko-produziertem Wissen ist, das immer wieder neu in der Auseinandersetzung mit der vom Garten hervorgebrachten Ordnung ausgehandelt wird. Der Garten nötigt zur Situiertheit, fordert als Gegenüber dem Gärtner permanent eine Positionierung in seinem gärtnerischen Handeln ab. Darin unterscheidet sich der Homo hortensis von anderen Formen des gärtnerischen
Managements etwa im Geoengineering, in der industriellen Landwirtschaft, auch vieler Nachhaltigkeitsindustrien. Der Homo hortensis ist eine Fortschreibung des Arendt’schen Zoon politicon, gestaltend muss er die Grenzen seines intervenierenden Handelns permanent verhandeln mit einem Gegenüber, das ihm eine Ordnung
setzt.
An der Schwelle zum 20. Jahrhundert war die wissenschaftliche Ökologie noch so gut wie gar nicht präsent, das Ökosystem und auch der Begriff ‚Umwelt‘ als Fachbegriffe noch nicht in der Welt und schon gar nicht in der Bedeutung eines ‚Umweltproblems‘. Das ökologische Denken nahm also im Laufe des 20. Jahrhunderts enorm an Fahrt auf, und es wurde dabei befeuert durch kosmologische Denkfiguren, wie sie insbesondere im 18. und 19. Jahrhundert verbreitet waren. Argumentieren möchte ich, dass diese Kosmos-Imaginationen als relationale Gefüge konstituierend für die ökologische Theoriebildung wurden und es bis heute geblieben sind. Die ökologische Einbildungskraft lässt sich in all jenen Zwischenräumen ausmachen, die durch Projekte auf dem Weg der epistemischen Reinigungsarbeit von kulturellen und literarischen Imaginationen hin zu einer wissenschaftlichen Ökologie überhaupt erst entstanden.
A wave of applications for private concessions to build run-of-the-river dams swept Costa Rica during the 2010s. These hydroelectric project plans caused concern among residents adjacent to the targeted rivers to the extent that a water conflict erupted in several communities of the southern Pacific side of the country. In this article, I use a multi-sited ethnographic approach, including a visual analysis, to explore the resistance of local people to
these plans. My focus is on the contestation over the assumptions about water that are present in the Environmental Impact Assessment (EIA) report of a hydroelectric project plan. By showing the underlying socioenvironmental imaginaries that underpin the conflict over dam development, my article reveals ontological differences between institutionalised and non-institutionalised ways of knowing (and relating to) water. Reflecting on what I consider to be ontological disjunctions, I conclude that some of the technical aspects of the EIA report – such as the here-employed notion of environmental flow, which is estimated using only a hydrological approach – have constituted a technical orthodoxy, or dogma, that requires a rethinking of the institutionally dominant assumptions about the understanding and being of water and rivers in southern Costa Rica.
Since its adoption by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) in 2003, the Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage has been steadily growing in popularity across the world, to date having been ratified by 93 per cent of the UNESCO Member States. Both praised and cursed for its impacts, the 2003 Convention has attracted the attention of not only professionals and practitioners but also heritage studies scholarship. Stefano’s book adds to this growing body of knowledge by engaging with the safeguarding scheme promoted under this UNESCO Convention. Framing the discussion around the demand for ‘community participation’, Stefano reveals the obstacles inherent in the UNESCO intangible cultural heritage (ICH) safeguarding scheme while actively seeking means to overcome them. Written in an accessible manner for both researchers and professionals, the book should appeal to all those interested in heritage safeguarding and in what community participation really means in practice
Abstract
The distinction between the constructive principles of combining and composing is discussed in terms of works of art, nature, and technology. How is the work that emerges from these different principles ultimately constituted and perceived as a definable entity and how is this important for the philosophy of technology? In contrast to composition, combining is presented as a strategy to give more importance to the processual, to the various spatial and temporal couplings and decoupling of the components of a work, to their relationship to their surroundings and also to the relatedness of the observer to the work. Gardenworks can stand for principles of combination as well as principles of composition. They are nature-culture hybrid forms, examples are discussed referring to 17th and 18th-century pleasure gardens. The emphasis on the principle of combination in the case of the English landscape garden ultimately produced a model for a sociotechnical handling with nature-culture constellations based on a policy of democratic principles. This combinational play in the garden can also be seen as a suitable heuristic for dealing with the comprehensive transformation processes occurring in the Anthropocene and for practicing corresponding forms of action.
Supposedly, digitalisation offers new capacities and directions for environmental politics and governance. This chapter critically introduces the discursive trajectories of three 'developments', sustainable development, digitalisation and capitalist acceleration. Analytically, I approach these trajectories with the sociology of promises, environmental sociology and science and technology studies. To illustrate how subjects and environments are differently (con)figured at the intersection of these trajectories, I attend to two contexts and ask for each how subjects and environments are (con)figured. The contexts are global discourses and local dispositifs of smart cities and of carbon accounting/datafication. The chapter concludes in terms of digitalisation as promissory infrastructural relations that cut across these contexts. This raises avenues for critical environmental politics studies that are sensitive to discourses and dispositifs of greening in relation to recent innovations in analytics that recognise both epistemic/epistemological and ontic/ontological politics. With such attention, interesting problematisations and questions about transformative and conservative potentials emerge.