Ehemaliger Akademischer Mitarbeiter

Steffen Krämer, M.A., Dipl. Komm.-Wirt
Gesellschafts- und Wirtschaftskommunikation, Research Architecture
Graduiertenkolleg 'Lose Verbindungen' / Universität Hamburg
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Vita

Steffen Krämer, von 2013 bis 2015 Akademischer Mitarbeiter und Doktorand am Lehrstuhl für Angewandte Medienwissenschaften an der BTU Cottbus; von 2011 bis 2012 Masterstudium in Research Architecture an der Goldsmiths, University of London; Abschlussarbeit zu Topographien rechtlicher Immunität; von 2004 bis 2010 Diplomstudium der Gesellschafts- und Wirtschaftskommunikation mit Schwerpunkt in Audiovisuellen Medien an der Universität der Künste Berlin, Abschlussarbeit zum Architekturentwurf bei Vilém Flusser; seit 2009 zahlreiche Filmarbeiten als Cutter, Produzent und Kameramann und Teilnahme an internationalen Ausstellungen; freier Mitarbeiter für Dokumentarfilm im Forschungsprojekt Forensic Architecture am Centre for Research Architecture der Goldsmiths, University of London; Forschungsinteresse: Architektur & Film, Essayfilm, Mediengeschichte der Medizinischen Geographie.

Publikationen

Framing Excessive Violence - Concepts, Scripts and Representations (mit Marco Gerster und Daniel Ziegler). Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan 2015.

Stadtszenarien in Science-Fiction-Filmen. Schnittstellen zwischen Medienwissenschaft und Stadtplanung (mit Moritz Maikämper und Carolin Pätsch), In: SRL e.V.: PLANERIN. Ausgabe 1/15. 2015.

Drones' multiplying publics and forensic reconstruction, Joint paper with Jacob Burns presented at the Digital Electronic Arts Festival Rotterdam, Netherlands, May 2014.

Things will have to speak for themselves – Scripting an Archive, Paper presented at the Archives for the Future Conference at Westminster University, London/ UK, March 2014.

Political Archive and Metadata Subjectivity, Paper presented at the Annual Meeting of the International Visual Sociology Association at Goldsmiths University of London, UK, July 2013

Material Witness (2014), Videography and editing (Dir.: Susan Schuppli), essay film, HD, Exhibition: Haus der Kulturen der Welt Berlin.

The Mineral Geology of Genocide II (2014), Realizing, Editing and Compositing (Dir.: Paulo Tavares, Eyal Weizman), essay film, HD, Exhibition: Haus der Kulturen der Welt Berlin.

Living Death Camp Investigation (2014), Cinematography and editing (Dir.: Forensic Architecture), essay film, HD, Exhibition: Haus der Kulturen der Welt Berlin.

Drone Strike Investigation, Case 1 - 4 (2013-14), Editing and compositing (Dir.: Forensic Architecture), Series of drone strike visualizations for the UN Special Rapporteur for Counter Terrorism and Human Rights as part of the ERC Research Project Forensic Architecture/ Goldsmiths University London, HD, Exhibition: Haus der Kulturen der Welt.

Can The Sun Lie (2013), Cinematography and editing (Dir.: Susan Schuppli), essay film, HD, 12min, Exhibition: Ilmin Museum of Art South Korea & Haus der Kulturen der Welt.

Memorial in Exile (2013), Cinematography and editing (Dir.: Susan Schuppli), documentary, HD, 27min, Collaboration of Grupa Spomenik, Four Faces of Omarska und Forensic Architecture. Exhibition: October Salon Belgrade & Haus der Kulturen der Welt.

The Mineral Geology of Genocide (2012), Realized and Edited (Dir.: Eyal Weizman & Paulo Tavares), HD, 42min/ 15min, Production: Centre for Research Architecture & ERC, Exhibited: Portikus Frankfurt, Herzliya Museum of Contemporary Art Tel Aviv, Taipei Biennial.

Immune Landscapes (1) (2012), Individual work, documentary, HD, 13min, Exhibition: Departure Foundation London & Redoubt Fortress Eastbourne.

Periskop (2011), Individual work, mixed-media installation & performance, Production: Stadtteilnetzwerk Potsdam West e.V., Exhibition: Localize Potsdam.

Enemy of the State (2010-11), Assistant Production Manager (Dir.: Annkatrin Hendel), Produced by IT WORKS Medien, documentary, HD, 85min, Festivals & Honors: Berlinale 2011, Best Documentary Filmfestival Kiel 2011, Grimme Award 2013.