Semesterübersicht

Vorlesung Conservation of Ruins and Archaeological Sites (620113)

Termine

  • Mo 13:45 - 17:00, Einzel, am 09.04.2018, /
  • Di 15:30 - 17:00, Einzel, am 12.06.2018, LG 2D / Vergabe Frau Trenkmann (3088)
  • Di 15:30 - 17:00, Einzel, am 22.05.2018, LG 2D / Vergabe Frau Trenkmann (3088)
  • Di 15:30 - 17:00, Einzel, am 08.05.2018, LG 2D / Vergabe Frau Trenkmann (3088)
  • Di 15:30 - 17:00, Einzel, am 05.06.2018, LG 2D / Vergabe Frau Trenkmann (3088)
  • Di 15:30 - 17:00, Einzel, am 19.06.2018, LG 2D / Vergabe Frau Trenkmann (3088)
  • Fr 11:45 - 17:00, Einzel, am 18.05.2018, /
  • Sa 11:45 - 17:00, Einzel, am 19.05.2018, /
  • - 09:00 - 17:00, Block+SaSo Woche, ab 21.08.2018, /

Studiengänge

  • World Heritage Studies Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Heritage Conservation and Site Management Master/ Prüfungsordnung 2013
  • Heritage Conservation and Site Management Master/ Prüfungsordnung 2015

Lehrinhalt

The site oft he former Army Research Center at Peenemünde, dedicated to the development of – in its long term consequences – ground breaking missile technology during WW2, provides a sophisticated place for analyzing the complex relationships of the various aspects that shape considerations and concepts concerning the conservation of modern ruins. The module offers a case study for the interplay of different factors in the process of interpreting, preserving and managing an archaeological site, and asks for creativity to propose strategies and practical tools for several problematic issues encountered on site. The case study focusses mainly on the remains of the concentration camp Karlshagen I. Based on this, general conceptual issues which underly the process of setting up complex conservation plans will be discussed. A field trip to the site will allow the participants to learn about its specific conditions first hand, allowing for an understanding on which to base the further development of practical ideas. Please note: The practical exercise will take place outside the lecture period fromthe 21st of August until the 23th! Participation in all lectures is obligatory. Please note: The dates of two lectures are not fixed yet. Students from HCSM will be preferred. Assignments Pre-examination Participation in excursion to Peenemünde and - evtl. - Kummersdorf Homework to be submitted by the end of the holidays (end of September) on one of three different tasks directly connected with the conservation of the ruins of Peenemünde

Lehrpersonen

  • Dr.-Ing. Peter Irenäus Schneider
  • Dr. phil. Constanze Röhl

SWS

4.0

Modul

Conservation of Ruins and Archaeological Sites (11462)


Seminar Cairo.Conservation.Concepts (620402)

Termin

Do 11:00 - 13:00, Einzel, am 22.03.2018, LG 2D / 109

Studiengänge

  • Architektur Master/ Prüfungsordnung 2016
  • Stadt- und Regionalplanung Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Stadt- u. Regionalplanung Master/ Prüfungsordnung 2017
  • Architektur Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Bauen und Erhalten Master/ Prüfungsordnung 2007

Lehrinhalt

Anhand eines Fallbeispiels, dem mamlukkischen Friedhofkomplex in Kairo, sollen unterschiedliche Dokumentationstechniken für die Erfassung eines Gebäudekomplexes eingeübt werden. Aufmaß, Fotografie, Raumbuch sowie Schadens- und Maßnahmenkartierung stellen u.a. die wesentliche Grundlage für eine Planung baulicher Maßnahmen dar. Vor Ort werden diverse Dokumentationsarten erprobt und anschließend Konzepte zur Umnutzung erarbeitet. Unterricht: 11. – 19. April 2018 Veranstaltungsort: Kairo, Ägypten (in Cooperation mit Helwan Universität Kairo) Ziel: Studenten sollen diverse Arten der Dokumentation kennenlernen zw. einüben und verfestigen, vor allen Dingen im Hinblick eines definierten Ziels, wobei Vor-und Nachteile am Fallbeispiel erprobt werden. Notwendige bauliche Maßnahmen zur Umnutzung des Denkmals werden hinsichtlich der präventiven Konservierung untersucht und bewertet.

Lehrperson

Alexandra Skedzuhn-Safir

SWS

4.0

Module

  • Denkmalpflege (25407)
  • Exkursion (25505)
  • Exkursion (22502)
  • Vertiefung Denkmalpflege (25506)

Projekt Twentieth-Century Heritage: Principles, Processes, Places (620403)

Termine

  • Fr 11:30 - 13:00, A/B Woche, ab 13.04.2018, LG 2D / 109
  • Fr 11:30 - 13:00, Einzel, am 06.04.2018, LG 2B / BU.17
  • Fr 11:30 - 13:00, Einzel, am 11.05.2018, LG 2D / 109
  • Fr 11:30 - 13:00, Einzel, am 18.05.2018, /
  • Fr 11:30 - 13:00, A/B Woche, ab 25.05.2018, LG 2D / 109
  • Fr 11:30 - 13:00, Einzel, am 04.05.2018, LG 2D / Vergabe Frau Trenkmann (3088)

Studiengänge

  • World Heritage Studies Master/ Prüfungsordnung 2008/ Modul 37410 oder 37411
  • Heritage Conservation and Site Management Master/ Prüfungsordnung 2015/ Modul 11646

Lehrinhalt

Dealing with the cultural and – more specifically – the architectural heritage of the 20th century holds many challenges. The study project, in close collaboration with ICOMOS and its International Scientific Committee on 20th-Century Heritage (ISC20C, http://www.icomos-isc20c.org), will address some of these. There is, for example, the difficulty of understanding which categories of sites are specific for the century and require study and protection. On the World Heritage List, the 20th century is mostly represented by iconic buildings of the Modern Movement as well as some industrial sites, but it is clear that the 20th century is characterised by many more types of places. ISC20C is currently producing a THEMATIC FRAMEWORK OF TWENTIETH-CENTURY HERITAGE to provide a systematic overview of topics and places. Then there is the problem of making people, and particularly stakeholders, understand the values of fairly recent buildings, of the 1960s, 70s and 80s, which are often unloved and threatened. We will learn about the HERITAGE ALERT system the ISC has in place. Furthermore, ISC20C has recently produced a doctrinal text, ”APPROACHES FOR THE CONSERVATION OF TWENTIETH-CENTURY CULTURAL HERITAGE“, a.k.a. the Madrid-Delhi Document, which addresses specifics of dealing with this part of our heritage. For ICOMOS, we at BTU are a valuable partner because our international students from many parts of the world can bring many different perspectives to bear on the world-spanning topic of 20th-century heritage. We will therefore try to produce, in the study project, two significant contributions to the task of ISC20C: – Augment the Thematic Framework of 20th-Century Heritage with well-chosen and well-assessed examples of sites particularly from underrepresented regions, and – Produce translations of the brand-new Madrid-Delhi Document from English into several languages, on the basis of intensive discussions of its content and background. For the translations, we are looking for pairs or trios of students who are willing to take on this task of translating the Madrid-Delhi Document into their native language. To aid them in this job we will set up connections with experts from their respective countries with whom they can discuss their translations in the making, thus also connecting the students to ICOMOS’ Mentoring Programme. Dates Introductory Meeting: Friday 6 April 2018, 11:30 – 13:00 Further meetings by arrangement, also in smaller study groupsTeaching staff:Prof. Dr. Leo Schmidt FSA is Head of the Department of Architectural Conservation at BTU and Vice President of ICOMOS ISC20C Katelyn Williams MA is a WHS alumna and doctoral student at BTURequirements:Significant contributions in one of the two areas mentioned above, either in augmenting the Thematic Framework of 20th-Century Heritage, or in producing a translation of the Madrid-Delhi Document

Lehrperson

Prof. Dr.phil. Leopold Schmidt

SWS

8.0

Module

  • Study Project 1 (11646)
  • Study Project 1 (37410)
  • Study Project 2 (37411)

Seminar Rekonstruktion(en) verstehen (620405)

Termin

Mi 13:45 - 15:15, A Woche, ab 11.04.2018, LG 2D / 109

Studiengänge

  • Architektur Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Bauen und Erhalten Master/ Prüfungsordnung 2007

Lehrinhalt

Die der Auferstehung der Dresdener Frauenkirche folgende Rekonstruktionswelle in Deutschland hat über das vergangene Jahrzehnt zahlreiche wissenschaftliche Publikationen hervorgebracht, die sich diesem kontroversen Thema widmen. Unter ihnen kulturhistorische Rückblicke auf verschiedenartig motivierte Rekonstruktionspraxen, Versuche zur Etablierung von Rekonstruktionskategorien oder sogenannter architektonischer Konzepte von Rekonstruktion, sowie rekonstruktionskritische Streitschriften zur Rückbesinnung auf den bestandsorientierten Erhaltungsauftrag der Denkmalpflege. In dem Seminar „Rekonstruktion(en) verstehen“ wollen wir uns einen Überblick dieses stets heiß diskutierten Themas in der Architektur und Denkmalpflege verschaffen bzw. den aktuellen theoretischen Diskurs analysieren, seine Kernbegriffe definieren und unterschiedliche Positionen verstehen. Im ersten Schritt sollen sich Seminarteilnehmer mit ausgewählten aktuellen Publikationen auseinandersetzen und deren Kernbegriffe und Positionen herausarbeiten. Dann soll das angeeignete Wissen mit Bezug auf relevante Schriften aus der Denkmal- und Architekturtheorie diskutiert und anhand von praktischen Fallstudien schriftlich erläutert werden. Da das Seminar eine vertiefende Diskussion denkmalpflegerischer Themen anstrebt, wird vorausgesetzt, dass Teilnehmer bereits Grundkenntnisse der Denkmalpflege mitbringen. Weitere Voraussetzungen für die erfolgreiche Teilnahme an dem Seminar sind regelmäßige Anwesenheit und aktive Beteiligung, die Teilnahme an einer Tagesexkursion, sowie das Halten eines Referats und Verfassen einer Hausarbeit. Bei Rückfragen, wenden Sie sich bitte an Clara Rellensmann (clara.rellensmann@b-tu.de).

Lehrperson

Clara Rellensmann

SWS

4.0

Module

  • Denkmalpflege (25407)
  • Vertiefung Denkmalpflege (25506)

Kolloquium Facetten der Denkmalpflege (620480)

Termin

Di 09:30 - 10:30, Einzel, am 17.07.2018, LG 2D / 109

Studiengang

Bauen und Erhalten Master/ Prüfungsordnung 2007

Lehrperson

Prof. Dr.phil. Leopold Schmidt


Prüfung Prüfung ‘Militarised Landscape' (620481)

Lehrpersonen

  • Prof. Dr.phil. Leopold Schmidt
  • Clara Rellensmann

Module

  • Projekt Denkmalpflege (25427)
  • Bauen im Bestand/Denkmalpflege (22423)
  • Bauen im Bestand / Denkmalpflege (22501)

Prüfung Vertiefung Bautechnik im Bestand (620482)

Studiengang

Bauen und Erhalten Master/ Prüfungsordnung 2007

Lehrperson

Prof. Dr.phil. Leopold Schmidt

Modul

Vertiefung Bautechnik im Bestand (25509)


Prüfung Vertiefung Baugeschichte / Bauforschung (620483)

Studiengang

Bauen und Erhalten Master/ Prüfungsordnung 2007

Lehrperson

Prof. Dr.phil. Leopold Schmidt

Modul

Vertiefung Baugeschichte / Bauforschung (25508)


Prüfung Conservation of Ruins and Archaeological Sites (620484)

Termin

- A/B Woche, /

Studiengänge

  • World Heritage Studies Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Heritage Conservation and Site Management Master/ Prüfungsordnung 2013
  • Heritage Conservation and Site Management Master/ Prüfungsordnung 2015

Lehrinhalt

The site oft he former Army Research Center at Peenemünde, dedicated to the development of – in its long term consequences – ground breaking missile technology during WW2, provides a sophisticated place for analyzing the complex relationships of the various aspects that shape considerations and concepts concerning the conservation of modern ruins. The module offers a case study for the interplay of different factors in the process of interpreting, preserving and managing an archaeological site, and asks for creativity to propose strategies and practical tools for several problematic issues encountered on site. The case study focusses mainly on the remains of the concentration camp Karlshagen I. Based on this, general conceptual issues which underly the process of setting up complex conservation plans will be discussed. A field trip to the site will allow the participants to learn about its specific conditions first hand, allowing for an understanding on which to base the further development of practical ideas. Please note: The practical exercise will take place outside the lecture period fromthe 12th of August until the 18th! Participation in all lectures is obligatory. Students from HCSM will be preferred. Assignments [Pre-examination] [Participation in excursion to Peenemünde and Kummersdorf] Homework to be submitted by the end of the holidays (end of September) on one of three different tasks directly connected with the conservation of the ruins of Peenemünde - Alternative 1: Surveillance concept against illicit diggins - Alternative 2: Concept for preservation and for presentation of Karlshagen II - Alternative 3: Media communication concept promoting preservation issues

Lehrpersonen

  • Prof. Dr.phil. Leopold Schmidt
  • Dr.-Ing. Peter Irenäus Schneider

Modul

Conservation of Ruins and Archaeological Sites (11462)


Prüfung Cairo.Conservation.Concepts (620486)

Studiengänge

  • Architektur Master/ Prüfungsordnung 2016
  • Architektur Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Bauen und Erhalten Master/ Prüfungsordnung 2007
  • Stadt- und Regionalplanung Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Stadt- u. Regionalplanung Master/ Prüfungsordnung 2017

Lehrpersonen

  • Prof. Dr.phil. Leopold Schmidt
  • Alexandra Skedzuhn-Safir

Module

  • Denkmalpflege (25407)
  • Exkursion (25505)
  • Exkursion (22502)
  • Vertiefung Denkmalpflege (25506)

Prüfung Prüfung Rekonstruktion(en) verstehen (620487)

Module

  • Denkmalpflege (25407)
  • Vertiefung Denkmalpflege (25506)