Classism and cultural education

Runtime

2022 until 2024

Summary of the Project Results

The series of events and the online dossier "Classism and Cultural Education" focussed on questions about how the theoretical and practical field of cultural education is interwoven with social power and domination relations in the context of classism. The central aim of many projects and actors in cultural education is to create access. Cultural education projects are often characterised by a focus on social groups that are said to have an (allegedly) inadequate level of education and/or a lack of access to culture. Perspectives critical of classism, on the other hand, problematise target group definitions and objectives of cultural education, for example with regard to processes ofothering and implicit concepts of culture and education.

The project "Classism and Cultural Education" explored the potential offered by the (analytical) perspective of "classism critique" to research, scrutinise and possibly change the structures, goals and practices of cultural education.

Conception & organisation of the event series:

  • Thomas Blum (Theatre of the Young World Leipzig)
  • Adrianna Hlukhovych (Otto-Friedrich-University Bamberg)
  • Stefanie Kiwi Menrath (BTU Cottbus-Senftenberg)
  • Josefine Siebert (BTU Cottbus-Senftenberg)

Main Publication(s)

Dossier Klassismus und Kulturelle Bildung, herausgeben von Stefan Bast, Nadja Damm, Adrianna Hlukhovych, Kiwi Stefanie Menrath und Josefine Siebert unter redaktioneller Mitarbeit von Angela Dreßler und konzeptioneller Mitarbeit von Thomas Blum. Es basiert auf der gleichnamigen Online-Vortragsreihe des Clusters „Kulturelle Bildung & Diversität" des Netzwerks Forschung Kulturelle Bildung im Sommer- und Wintersemester 2022/23.

Menrath, Stefanie Kiwi (2023). „Klassismuskritische Kulturelle Bildung vor dem Horizont der Cultural Studies: Warum Zugang schaffen keine Lösung, sondern das eigentliche Problem ist“. In: Stefan Bast, Nadja Damm, Adrianna Hlukhovych, Stefanie Kiwi Menrath und Josefine Siebert (Hrsg.). Klassismus und Kulturelle Bildung. https://www.kubi-online.de/artikel/klassismuskritische-kulturelle-bildung-vor-dem-horizont-cultural-studies-warum-zugang

Aukongo, Stefanie-Lahya/Damm, Nadja (2024). »Es gibt zu wenig Bühnen für meine Leute.« Gespräch mit Lahya Aukongo über die heilende Kraft von Spoken Word und Poetry. In: Stefan Bast, Nadja Damm, Adrianna Hlukhovych, Stefanie Kiwi Menrath und Josefine Siebert (Hrsg.). Klassismus und Kulturelle Bildung. https://www.kubi-online.de/artikel/gibt-wenig-buehnen-meine-leute-gespraech-lahya-aukongo-ueber-heilende-kraft-spoken-word

Project Management / Application

Prof. Dr Stefanie Kiwi Menrath

Project Team

Josefine Siebert
Nadja Damm

Funding

Equal Opportunities Officer BTU Cottbus-Senftenberg
Junior professorship for DaF/DaZ with a focus on cultural studies at the University of Leipzig