Semesterübersicht

Sommersemester 2024

Im kommenden Sommersemester werden voraussichtlich Lehrveranstaltungen zu folgenden Modulen angeboten:

  • Nummer in Moodle |  Name + Link zur Modul Beschreibung 
  • 510117 Gardening the Earth – Anthropos in the Anthropocene (Moodle Kurs)
  • 510113 Kolloquium zur Technik- und Wissenschaftsforschung (Moodle Kurs)
  • 13738 Technik in Wissenschaft und Philosophie (Moodle Kurs)
  • Study Project: “CARBON 3EX”: excavation, extraction, exploitation - timescapes and geo-logics of Lusatia (Moodle Kurs)

Vorlesung/Seminar Technik in Wissenschaft und Philosophie (510112)

Termine

  • Mi 16:00 - 19:15, A/B Woche, ab 10.04.2024, findet statt im LG 10, Raum 113a
  • 10:00 - 17:00, Block+SaSo Woche, 09.07.2024 bis 13.07.2024

Studiengänge

  • Betriebswirtschaftslehre Bachelor (4. - 6. Semester)
  • Städtebau und Stadtplanung Bachelor / Prüfungsordnung 2019
  • Soziale Arbeit Bachelor
  • Stadt- und Regionalplanung Bachelor / Prüfungsordnung 2016
  • Kultur und Technik Bachelor (1. - 6. Semester) / Prüfungsordnung 2008 / Module 12182; 13320; 13463; FÜS
  • Kultur und Technik Bachelor (1. - 6. Semester) / Prüfungsordnung 2017
  • fachübergreifend

Lehrinhalt

In dieser Veranstaltung wird Technik als Theorie und Praxis untersucht. Zunächst werden wir einen Blick in die Geschichte der Technikphilosophie werfen und uns ansehen, wie „Technik“ ins Verhätlnis gesetzt wurde zu Natur, zu Kunst, zu Wissenschaft und zum Handwerk. Im nächsten Schritt beschäftigen wir uns mit Vorstellungen von Technik in den Natur- und Ingenieurswissenschaf-ten, welche Rolle der Technik beim wissenschaftlichen Experimentieren zugeschrieben wird und wie die Materialität wissenschaftli-cher Gegenstände und ihre technische Hervorbringung begrifflich gemacht wird. Wir werden uns mit verschiedenen Wissensformen von Technik als Praxis beschäftigen und was "thing knowledge“, "tacit knowledge“ oder "somatic knowledge“ bedeuten. Abschlies-send geht es um visuelle und konzeptuelle Aspekte der Repräsentation technischer Dinge, etwa in Modellsammlungen oder Museen. 

Lernziele: 
Die historische und systematische Reflexion auf Technik in Theorie und Praxis soll die Studierenden in die Lage versetzen, verschiedene Wissensformen unterscheiden zu können und auf ihre Grenzen zu reflektieren. Es wird die Fähigkeit gefördert Texte zu analysieren, Argumente zu entwickeln und diese in mündlicher wie schriftlicher Form darzustellen.

Arbeitsumfang und Prüfungsleistung: 
Die Teilleistungen werden erbracht durch einen kleinen wissenschaftlichen Aufsatz (max. 6 Seiten) zu einem ausgewählten technischen Objekt oder Begriff, Einzelpräsentationen von Texten (1, max. 20 min), sowie durch die Bearbeitung von Aufgaben (2, max. 3 Seiten).

Literatur

Kornwachs, Klaus (2013). Philosophie der Technik. München: C.H. Beck.
Mitcham, Carl (1994). Thinking through Technology. Chicago: The University of Chicago Press.

Weiterführende Informationen

Link zum Moodle Kurs

Kontakt

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

4.0

Module

  • Kultur, Technik, Philosophie (12188)
  • Einführung in die Wissenschafts- und Technikphilosophie (12182)
  • Technik in Wissenschaft und Philosophie (13738)
510112 in HIS

Kolloquium Kolloquium zur Technik- und Wissenschaftsforschung (510113)

Termin

Fr 11:30 - 13:00, A/B Woche, 19.04.2024 bis 19.07.2024, Die Veranstaltung findet in online statt.
jeweils am Freitag, von 11:30 - 13 Uhr,

Für genauere Informationen bitte an Frau Prof. Schwarz wenden. 

Studiengang

Kultur und Technik Master (1. - 6. Semester) / Prüfungsordnung 2017

Lehrinhalt

Die Veranstaltung findet in der online statt.  Freitag, von 11:30 - 13 Uhr, 
Änderungen werden auf der Webseite des Lehrstuhls www.b-tu.de/fg-technikwissenschaft und im Moodle-Kurs bekanntgegeben.  


Weiterhin werden im Kolloquium auch studentische Arbeiten vorgestellt und diskutiert, die im Rahmen des Interdisziplinären Forschungsprojekts entstanden sind. Bachelorarbeiten, Masterarbeiten oder Theoriearbeiten können hier ebenfalls zur Diskussion gestellt werden, die im Bereich Technikphilosophie, STS oder Kulturwissenschaften am Lehrstuhl Allgemeine Technikwissenschaft oder in Zusammenarbeit mit dem Lehrstuhl entstehen. Termine hierfür werden nach Bedarf vergeben und finden i.d.R. ebenfalls freitags, zwischen 11:30 - 13:00 Uhr statt. Bitte melden Sie sich per E-Mail bei fg-technikwissenschaft@b-tu.de für einen Präsentationstermin an.

Weiterführende Informationen

Link zum Moodle-Kurs

Kontakt

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

2.0

Modul

Interdisziplinäres Forschungsprojekt (12174)

510113 in HIS

Seminar Gardening the Earth - Antropos in the Anthropocene (510117)

Termin

Do 15:30 - 17:00, A/B Woche, 11.04.2024 bis 18.07.2024, Zentrales Hörsaalgebäude / SR 3

Lehrinhalt

The Anthropocene is a term of the 21th century, it focuses attention on the role of humans as being virtually a natural force. When being introduced the wording was realigned according to the terminology of geology, however it became quickly adopted in a sociopolitical context and also by cultural studies. As a consequence the discourse has globally expanded and nowadays revolves around the question of the anthropos, the role of man in its environment on a global and local scale. This course offers theoretical reflections about the limits and opportunities of human action in an age, in which humans do not only encounter themselves in technical and artistic works, but also in nature. The module deals with anthropological questions and challenges a method of philosophical field work: how can technologyenvironment assemblages be described adequately, and how is the historical and media dimension to be included. Empirical-based models and cultural studies analysis are investigated, issues such as geoengineering, design with nature, extraction, in general environmental degradation is scrutinized. How become socioeconomic and eco-cultural contexts relevant for local realities of life, how do responsibility, participation, or empowerment do play out as action guiding values in this game of transformation.
 
Learning outcome:
Having adopted knowledge about theories and concepts in the field of ethics and anthropology (e.g. responsibility, care, participation)
• Critical study of nature-culture debates in different discourses, mainly in STS and anthropology.
• Developing a one semester study project on the basis of the acquired theories and methods.
• Create and present a well documented and analytically grounded written report based on a sound research design and question.
 
Assessment Mode for Module Examination (6 CP):
The course is organised around lectures, seminarwork, and student‘s study projects;
topics of the study project are offered, results discussed in class.
• final presentation (15%)
• project proposal (max. 3 pages, 25%)
• project report (min. 12 pages, 60%)

Kontakt

  • Georg Hausladen
  • Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

4.0

Module

  • Anthropos in the Anthropocene (13739)
  • Ethik im technischen Handeln (13435)
  • Philosophische Anthropologie und Ethik (12172)
  • Grundströmungen der Philosophie (13428)
  • Philosophie- und Ideengeschichte (12190)
510117 in HIS

Seminar Study Project (510118)

Termine

  • Mi 11:30 - 13:00, A/B Woche, 24.04.2024 bis 17.07.2024, Zentrales Hörsaalgebäude / SR 1
  • Mi 13:45 - 15:15, A/B Woche, 24.04.2024 bis 17.07.2024, Findet online statt.

Lehrinhalt

In this practice-based research project students learn how to communicate and scientifically orient in an interdisciplinary context. In the end students have organized a study project, including a public presentation and a student workshop or summer school. In their practice-based research project students learn how to communicate and scientifically orient in an interdisciplinary context. In the end they have organized a study project, including a public presentation and a student workshop or summer school. The topics are offered, discussed and chosen in the first sessions. The topic for the summer semester 2022 is “transformative processes in technology and the arts”.
By the end of the module students are able to develop a research question within the academic field of Science and Technology Studies. They create and present a design for interdisciplinary research, including the selection of appropriate theories, concepts, media tools and practical interventions (such as excursions). At the end of the module a final presentation takes place and students organize a workshop (or a conference) together.
 
Learning outcome:
Having adopted knowledge about theories and concepts in the field of Science and Technology Studies (STS) and History HPST.
• Critical study of nature-culture debates in different discourses, mainly in STS and anthropology.
• Developing a one semester study project on the basis of the acquired theories and methods.
• Create and present a well documented and analytically grounded written report based on a sound research design and question.
 
Assessment Mode for Module Examination (12 CP):
The course is organised around lectures, seminarwork, and student‘s study projects;
topics of the study project are offered, results discussed in class.
• final presentation , ncluding handout (20%)
• co-organization of the final workshop (10%)
• project proposal (max. 2 pages, 10%)
• project report (min. 6000, 60%)

Kontakt

  • Anca Claudia Prodan
  • Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

4.0

Module

  • Interdisziplinäres Forschungsprojekt (12174)
  • Interdisciplinary Thinking and Practice (13983)
510118 in HIS