Publications
I. Research Monograph
- Heidt, I. (contracted, manuscript submitted).Conflicting worldviews, ethical dilemmas, and symbolic power: An ethnographic study of teaching multilingual students in the German Bildungssystem. Bristol: Multilingual Matters. [series: Language, Education, Diversity]
II. Special Issues
- Freitag-Hild, B. & Heidt, I. (eds.) (2025). Bildung für nachhaltige Entwicklung: Sachtexte. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch, 194.
- Heidt, I., König, L., Louloudi, E., Merse, T. (eds.) (forthcoming, 2025). Kritische Fremdsprachenlehrkräftebildung. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 54(2).
- Heidt, I. & König, L., Louloudi, E. (eds.) (in preparation, 2026). Critical Literacies. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch.
III. Book Chapters and Journal Articles
Forthcoming
- Heidt, I. & Müller, J. I. (in preparation, 2026). Kulturell-diskursive Aushandlungsprozesse und Positionierungen im literaturbasierten Fremdsprachenunterricht: Einblicke in Theorie und Empirie (working title). In L. König, B. Schädlich, C. Surkamp (Hrsg.): unterricht_kultur_theorie II. Kulturelles Lernen interdisziplinär weiterdenken. Stuttgart: Metzler.
- Heidt, I. &König, L. (in preparation, 2026) Critical Literacies: Die Welt kritisch ‚lesen’ lernen. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch.
- Heidt, I. & Louloudi, E.: Methode im Fokus (in preparation, 2026). Introducing a critical literacy framework of practice. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch.
- Heidt, I., Louloudi, E., König, L., Merse, T. (forthcoming, 2025). Internationale Kontextualisierung, konzeptuelle Systematisierung und Implikationen für eine kritische Fremdspracenlehrkräftebildung. Fremdsprachen Lehren und Lernen. 54(2).
- Heidt, I., Louloudi, E., König, L., Merse, T. (forthcoming, 2025). Einführung in das Themenheft, Kritische Fremdsprachenlehrkräftebildung‘. Fremdsprachen Lehren und Lernen. 54(2).
2025
- Heidt, I. (2025). Critical language teacher education: Unsettling language and race/ism in a 10th -grade EFL classroom with teacher-learners. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 36(1).
- Freitag-Hild, B., Heidt, I. (2025). Welten erschließen: Sachtexte lesen, reflektieren und produzieren, Bildung für nachhaltige Entwicklung im Englischunterricht fördern. Der fremdsprachliche Unterricht Englisch, 194, 2-8.
- Heidt, I. (2025). Symbolische Kompetenz. In C. Surkamp (ed.): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze, Methoden, Grundbegriffe (pp. 465-466). Weimar: J.B. Metzler.
- Heidt, I. (2025). Critical Literacy. In C. Surkamp (ed.): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Ansätze, Methoden, Grundbegriffe (pp. 58-59). Weimar: J.B. Metzler.
- Heidt, I., König, L., Louloudi, E., Merse, T. (2025). Kritische Fremdsprachenlehrkräftebildung: Desiderate, Beispiele, Vernetzungsideen. In N. Kulovics, O. Mentz, & T. Raith (eds.): Grenzen, Grenzräume, Entgrenzungen: Perspektiven in der Fremdsprachenforschung (pp. 431-438). Schneider bei wbv.
2024
- Heidt, I. (2024). “Sulwe was born the color of midnight”: Mit dem Bilderbuch Sulwe über colorism sprechen und in einem Dialog gegen Diskriminierung eintreten (Klassenstufe 5/6). Der fremdsprachliche Unterricht Englisch, 191, 11-17.
- Heidt, I. (2024). Communicating within, between and beyond social categories. In M. Kubanyiova & P. Shetty (eds.): Listening Without Borders: Creating Spaces for Encountering Difference. Bristol: Multilingual Matters. [Together with: Charlotta Palmstierna Einarsson, Lara-Stephanie Krause-Alzaidi, Mohasin Ahmed, Dagmar Dyck, Erin Moriarty, Awad Ibrahim, Ana Deumert, Angela Creese, Elisabetta Adami, Gert Biesta, Ingrid Rodrick Beiler, Joke Dewilde, Joseph Valente, Gail Boldt, Maggie Kubanyiova, Quentin Williams, Kate Fellows, Tracey Costley, Colin Reilly, Thandanani Gumede, Thea Pitman, Rae Si'ilata, Nigel Rapport, Helen Finch, Parinita Shetty, Rosine Kelz and Anna Douglas]
- Heidt, I. (2024). Negotiating discomfort together. In M. Kubanyiova & P. Shetty (eds.): Listening Without Borders: Creating Spaces for Encountering Difference. Bristol: Multilingual Matters. [Together with: Parinita Shetty, Kate Fellows, Lara-Stephanie Krause-Alzaidi, Jonathan Dove, Awad Ibrahim, Sarah-Jane Mason, Charlotta Palmstierna Einarsson, Ana Deumert, Gert Biesta, Erin Moriarty, Amber Galloway-Gallego, Maggie Kubanyiova, Angela Creese and Rosine Kelz]
2023
- Heidt, I., Freitag-Hild, B. (2023). Critical global citizenship education in the EFL classroom: Developing critical literacy and symbolic competence. In R. Römhild, A. Marxl, F. Matz, P. Siepmann (Eds.): Rethinking Cultural Learning – Cosmopolitan Perspectives on Language Education (pp. 99-114). Trier: WVT.
- Heidt, I. (2023). Fostering critical language teacher education through autoethnography: Empirical insights into an EFL teacher candidate wrestling with raciolinguistic ideologies and embodied knowledge. In E. Wilden, L. Alfes, K. Cantone-Altintas, S. Çıkrıkçı, & D. Reimann (Eds.): Standortbestimmungen in der Fremdsprachenforschung (pp. 186-199). WBV.
2022
- Heidt, I. (2022). Fostering symbolic competence in the age of Twitter Politics: A teaching unit on linguistic and political emergencies for learners of English. Anglistik – International Journal of English Studies 33(3), 75-90. https://doi.org/10.33675/ANGL/2022/3/8
- Heidt, I. (2022). When moral authority speaks: Empirical insights into issues of identity and authenticity in multilingual educational settings. In W. Stadler, L. Will & I. Eloff (Eds.): Authenticity across languages and cultures. Themes of identity in foreign language teaching and learning (pp. 165-180). Bristol: Multilingual Matters.
- Bartosch, R., Derichsweiler, S., Heidt, I. (2022). Against „Values“? Komplexe Konflikte, symbolic power und die Aushandlung von Widerstreit. In L. König, B. Schädlich, C. Surkamp (Eds.): unterricht_kultur_theorie – Kulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht gemeinsam anders denken (pp. 73-90). Stuttgart: Metzler.
2020
- Heidt, I. (2020) Teaching language and culture as discourse through telecollaboration. In T. Giesler & J. Pfingsthorn (Eds.): Masters of Reflective Practice – Abschlussarbeiten in der Englischdidaktik (pp. 165-180). Trier: WVT.
2015
- Heidt, I. (2015). Exploring the historical dimensions of Bildung and its metamorphosis in the context of globalization. L2 Journal, 7(4), 2-16. https://doi.org/10.5070/L27425457
IV. Scientific Communication / Wissenschaftskommunikation
- Heidt, I. (20.03.2024): 4. Senftenberger Werkstatt – BTU und Schulen im konstruktiven Austausch zum neuen Lehramtsstudium.
- Heidt, I. (13.02.2023): Schriftliches Interview in der Reihe ‚Neues aus der Universität Potsdam‘ zum innovativen Lehrprojekt Rassismuskritische Englischlehrer*innenbildung durch autoethnographische Reflexion und virtuellen Austausch:
In German: Ein Problem, viele Perspektiven – Wie Irene Heidt angehende Englischlehrerinnen und -lehrer einen kritischen Blick auf Rassismus lehrt.
In English: One Problem, Many Perspectives – How Irene Heidt Teaches Prospective English Language Teachers to Understand Racism from a Critical Perspective