Prof. Dr.-Ing. Christine Eisenmann

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Christine.Eisenmann(at)b-tu.de
Seit Oktober 2023
Leiterin des Fachgebiets Infrastruktur- und Mobilitätsplanung an der Brandenburgischen Technischen Universität Cottbus-Senftenberg (BTU)
2018-2023
Gruppenleiterin, stellvertretende Abteilungsleiterin (2022-2023) und kommissarische Abteilungsleiterin (10/2022-12/2022) am Institut für Verkehrsforschung des Deutschen Zentrums für Luft- und Raumfahrt (DLR), Berlin
2018
Promotion zum Dr.-Ing (Gesamturteil: summa cum laude)
an der Fakultät für Bauingenieur-, Geo- und Umweltwissenschaften des Karlsruher Institut für Technologie (KIT);
Titel der Dissertation: Mikroskopische Abbildung von Pkw-Nutzungsprofilen im Längsschnitt;
Referenten: Prof. Dr.-Ing. Peter Vortisch, Prof. Dr. Barbara Lenz
2012-2018
Akademische Mitarbeiterin am Institut für Verkehrswesen des Karlsruher Instituts für Technologie (KIT) unter der Leitung von Prof. Dr.-Ing. Peter Vortisch
2016
Gastwissenschaftlerin am Virginia Polytechnic Institute and State University, Metropolitan Institute, Alexandria, VA (USA)
2006-2012
Studium der Technischen Volkswirtschaftslehre (Diplom) am Karlsruher Institut für Technologie; Schwerpunkte: Verkehrswesen, Verkehrsökonomie, Internationale Wirtschaftspolitik
2011-2012
Diplomarbeit am Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung ISI, Geschäftsfeld Verkehrssysteme, Karlsruhe
2009-2010
Auslandsstudium an der Háskóli Íslands, Reykjavik (Island)
Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen e.V. (FGSV)
- Mitglied (seit 2024) des Arbeitsausschusses 1.2 Erhebung und Prognose des Verkehrs
- Mitglied (seit 2024) und stellv. Leiterin (seit 2024) des Arbeitskreises 1.2.5 Empfehlung für Verkehrserhebungen
- Mitglied (seit 2015) und stellv. Leiterin (seit 2019) des Arbeitskreises 1.2.8 Multi- und Intermodalität
Deutsche Verkehrswissenschaftliche Gesellschaft e.V. (DVWG)
- Mitglied (seit 2013)
- Sprecherin des Jungen Forums und Vorstandsmitglied der Bezirksvereinigung Oberrhein (2017-2018)
- Mitglied des Beirats (seit 2021)
Verband Deutscher Verkehrsunternehmen
- Mitglied des Wissenschaftlichen Beirats (seit 2024)
[35] Galich, Anton; Eisenmann, Christine; Köhler, Katja (2025): A data fusion approach for providing valid annual passenger transport statistics during the COVID-19 pandemic. In: European Transport Research Review, Vol. 17, article number 1,
DOI: 10.1186/s12544-024-00703-8
[34] Tobias Kuhnimhof, Katja Köhler, Christine Eisenmann, Uwe Kunert, Sabine Radke (2024): Data Fusion to Compensate for Insufficient Survey Coverage - Example of the German national PKT-Model. In: Transportation Research Procedia, Vol. 76, pp. 491-504,
DOI: 10.1016/j.trpro.2023.12.071
[33] Sascha von Behren; Maximilian Turek; Lukas Barthelmes; Hanna Scholta; Frank Hansen; Martin Kagerbauer; Christine Eisenmann (2023): Decoding Urban Archetypes: Exploring Mobility-Related Homogeneity among Cities. In: Sustainability, 15, no. 19, pp. 14231,
DOI: 10.3390/su151914231
[32] Tobias Kuhnimhof; Christine Eisenmann (2023): Mobility-on-demand pricing versus private vehicle TCO: how cost structures hinder the dethroning of the car. In: Transportation 50, pp. 707–731,
DOI: 10.1007/s11116-021-10258-5
[31] Amandine Duboz; Andromachi Mourtzouchou; Monica Grosso; Viktoriya Kolarova; Rubén Cordera; Sophie Nägele; Maria Alonso Raposo; Jette Krause; Ada Garus; Christine Eisenmann; Luigi dell'Olio; Borja Alonso; Biagio Ciuffo (2022): Exploring the acceptance of connected and automated vehicles: Focus group discussions with experts and non-experts in transport. In: Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, pp. 200-221,
DOI: 10.1016/j.trf.2022.06.013.
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[28] Frenzel, Ina; Anderson, John; Lischke, Andreas; Eisenmann, Christine (2021): Renewable fuels in commercial transportation: Identification of early adopter, user acceptance, and policy implications. In: Case Studies on Transport Policy 9 (3), pp.1245-1260,
DOI: 10.1016/j.cstp.2021.06.010
[27] Kolarova, Viktoriya; Eisenmann, Christine; Nobis, Claudia; Lenz, Barbara; Winkler, Christian (2021): Analysing the impact of COVID-19 outbreak on everyday travel behaviour in Germany and potential implications for future travel patterns. In: European Transport Research Reviews 13, 27 (2021),
DOI: 10.1186/s12544-021-00486-2
[26] Nobis, Claudia; Eisenmann, Christine (2021): Die Folgen der Corona-Pandemie für den ÖPNV – Ergebnisse einer Langzeitstudie zur Mobilität. In: Der Nahverkehr (1/2021), Alba Fachverlag, pp. 10-15. ISSN: 0722-8287
[25] Eisenmann, Christine; Steck, Felix; Hedemann, Lars; Lenz, Barbara; Koller, Florian (2020): Distributional effects of carbon taxation in passenger transport with lump-sum offset: how low income households, retirees and families would benefit in Germany. In: European Transport Research Review,
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[24] Ewert, Amelie; Brost, Mascha; Eisenmann, Christine; Stieler; Sylvia: Small and Light Electric Vehicles: An Analysis of Feasible Transport Impacts and Opportunities for Improved Urban Land Use. In: Sustainability (12(19)), 8098,
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[23] Lenz, Barbara; Nobis, Claudia; Eisenmann, Christine (2020): Wie wirkt sich die Krise auf das Mobilitätsverhalten aus? In: Informationen zur Raumentwicklung (4), Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung, pp. 80-88,
ISSN 0303-2493
[22] Nobis, Claudia; Eisenmann, Christine; Kolarova, Viktoriya; Winkler, Christian; Lenz, Barbara (2020): Mobilität in Zeiten der Pandemie – Auswirkungen von Corona auf Einstellungen und Mobilitätsverhalten. In: Internationales Verkehrswesen (74), 3/2020, pp. 94-97.
[21] Niklas, Ulrich; von Behren, Sascha; Eisenmann, Christine; Chlond, Bastian; Vortisch, Peter (2020): Premium factor – Analyzing usage of premium cars compared to conventional cars. In: Research in Transportation Business & Management (33), Art.Nr. 100456,
DOI: 10.1016/j.rtbm.2020.100456
[20] Eisenmann, Christine; Plötz, Patrick (2019): Two methods of estimating long-distance driving to understand range restrictions on EV use. In: Transportation Research Part D: Transport and Environment (74), pp. 294-305.
DOI: 10.1016/j.trd.2019.08.008
[19] Buehler, Ralph; Kuhnimhof, Tobias; Bauman, Adrian; Eisenmann, Christine (2019): Active Travel as Stable Source of Physical Activity for One Third of German Adults: Evidence from Longitudinal Data. In: Transportation Research Part A: Policy and Practice (123), pp. 105-118.
DOI: 10.1016/j.tra.2018.09.022
[18] Brost, Mascha; Ewert, Amelie; Eisenmann, Christine; Stieler, Sylvia; Gicklhorn, Katja (2019):Elektrische Klein- und Leichtfahrzeuge – Mobilitätskonzepte mit Zukunftspotenzial? In: Journal für Mobilität und Verkehr (2), pp. 41-49.
ISSN: 2628-4154
[17] Steck, Felix; Eisenmann, Christine, Kröger, Lars; Winkler, Christian (2019): CO2-Emissionen im Personenverkehr – Einfluss von Soziodemografie, Wohnort und Einkommen. In: Internationales Verkehrswesen (71), 4/2019
[16] Chlond, Bastian; Eisenmann, Christine (2018): Workshop Synthesis: Behavioral Changes in Travel – Challenges and Implications for their Identification and Measurement. In: Transportation Research Procedia (32), pp. 563-572.
DOI: 10.1016/j.trpro.2018.10.022
[15] Eisenmann, Christine; Chlond, Bastian; Minster, Clotilde; Jödden, Christian; Vortisch, Peter (2018): Assessing the effects of a mixed-mode design in a longitudinal household travel survey. In: Transportation, pp. 1-17.
DOI: 10.1007/s11116-018-9879-2
[14] Eisenmann, Christine; Chlond, Bastian; Minster, Clotilde; Jödden, Christian; Vortisch, Peter (2018): Mixed Mode Survey Design and Panel Repetition – Findings from the German Mobility Panel. In: Transportation Research Procedia (32), pp. 319-328.
DOI: 10.1016/j.trpro.2018.10.058
[13] Eisenmann, Christine; Buehler, Ralph (2018): Are Cars Used Differently in Germany than in California? Findings from annual car-use profiles. In: Transport Geography (69), pp. 171-180.
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[12] Eisenmann, Christine; Kuhnimhof, Tobias (2018): Some Pay Much but Many Don’t: Vehicle TCO Imputation in Travel Surveys. In: Transportation Research Procedia (32), pp. 421-435.
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[10] Stark, Juliane; Weiß, Christine; Trigui, Rochdi; Franke, Thomas; Baumann, Michael; Jochem, Patrick et al. (2018): Electric Vehicles with Range Extenders: Evaluating the Contribution to the Sustainable Development of Metropolitan Regions. In: Journal of Urban Planning and Development 144 (1), pp. 4017023.
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[9] Weiß, Christine; Chlond, Bastian; Knörr, Wolfram; Kämper, Claudia; Bergk, Fabian; Vortisch, Peter (2017): Modellierung von Nutzungsprofilen und resultierenden Umweltwirkungen der deutschen Pkw-Flotte über ein Jahr. In: Straßenverkehrstechnik (2017.8), pp. 523-532
[8] Weiß, Christine; Heilig, Michael; Mallig, Nicolai; Chlond, Bastian; Franke, Thomas; Schneidereit, Tina; Vortisch, Peter (2017): Assessing the Effects of a Growing Electric Vehicle Fleet Using a Microscopic Travel Demand Model. In: European Journal of Transport and Infrastructure Research EJTIR 17 (3), pp. 30-345
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[5] Weiß, Christine; Chlond, Bastian; Heilig, Michael; Wassmuth, Volker; Vortisch, Peter (2016): Who Uses Freeways and Who Pays for Them? – A Model Based Analysis of Distribution Effects of Different Toll Tariff Systems in Germany. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (2563), pp. 88-95.
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[4] Streit, Tatjana; Allier, Charles-Elie; Weiß, Christine; Chlond, Bastian; Vortisch, Peter (2015): Changes in Variability and Flexibility of Individual Travel in Germany. Trends and Drivers. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (2496), pp. 10-19.
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DOI: 10.3141/2412‑08
[2] Schröder, Ole; Weiß, Christine; Kagerbauer, Martin; Reiss, Nicolas; Reuter, Christian; Schürmann, Rimbert; Pfisterer, Steven (2014): Developing and Evaluating Intermodal E-Sharing Services – A Multi-method Approach. In: Transportation Research Procedia (4), pp. 199-212.
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[1] Weiß, Christine; Chlond, Bastian; Heilig, Michael; Vortisch, Peter (2014): Capturing the Usage of the German Car Fleet for a one Year Period to Evaluate the Suitability of Battery Electric Vehicles – A Model Based Approach. In: Transportation Research Procedia (1), pp. 133-141.
DOI: 10.1016/j.trpro.2014.07.014