Virtuosity and Innovation Studies on Piano Music of the Brilliant Style (ca. 1790‒1840)

Stephan Lewandowski (Hrsg.)

This volume deals with a generation of composers that has often been overshadowed by previous music historiography: the generation between the Viennese classics and the Romantics born around 1810. To this day, piano music of the ‘stile brillante’ is sometimes regarded as superficially displaying virtuosity, but musically uninspired. However, the achievements of the ‘pianistes compositeurs’ and ‘compositeurs pianistes’ such as Carl Czerny (1791–1857), Friedrich Kalkbrenner (1784–1849), and Henri Herz (1803–1888) not only pertained to influencing the next generation, including such famous musicians as Fryderyk Chopin (1810–1849) and Franz Liszt (1811–1886), but also they can be measured in their very own musical efforts. On this topic the volume provides an overview of the current state of international research in a multi-layered and wide-ranging manner. Both musicological and music-analytical contributions attempt to give a compositional œuvre, in many cases of very high quality and in some cases only recently rediscovered, a deservedly more central place in the specialist discourse.

Franz Steiner Verlag

Die Schriftenreihe des Instituts für Instrumental- und Gesangspädagogik vereint Publikationen aus den Bereichen Musikwissenschaft, Musiktheorie und Musikpädagogik. Sowohl Proceedings vorangehender Tagungsveranstaltungen als auch eigenständige Sammelbände und Monographien sowie Dissertations- und Habilitationsschriften finden hier ein Forum.

Ein Schwerpunkt liegt auf lokal- und institutsspezifischen Themen, etwa der Erforschung der sorbischen Kompositions- und Theoriegeschichte bzw. derjenigen des Grenzraums zwischen Deutschland, Polen und Tschechien. Auch die Klaviermusik des 18. und 19. Jahrhunderts und interdisziplinäre pädagogische Fragestellungen zur Vermittlung von Musik stehen im Fokus.