Akademische Mitarbeiterin

Dr. rer. nat. Kati Nowack
Lehrgebäude 3A, Raum 348

T +49 (0) 355 69 3243
F +49 (0) 355 69 2150
E-Mail

Vita

Kati Nowack, seit 2015 Akademische Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Angewandte Medienwissenschaften an der BTU Cottbus; 2016 Promotion (Dr. rer. nat.) am Lehrstuhl Kognitive Psychologie der Humboldt-Universität zu Berlin; Forschungsschwerpunkte: Psychologische Zeit, individuelle zeitliche Orientierung (Zeitperspektive, Zeithorizont, Chronotyp), Wahrnehmung von Zeit im Umgang mit komplexen Technologien; Methoden: Pupillenreaktion, Sprachdaten, Atem- und Herzfrequenz; Aktuelles Forschungsprojekt: "The Individual Time Span Scale: Validierung eines Instruments zur Messung individueller Zeitdauer-Orientierung mithilfe nichtinvasiver Methoden zur Arousalerkennung", gefördert durch das PostDoc Network Brandenburg.
 

Publikationen

About time: individual temporal orientation, time succession, and cognitive capacities. Dissertation. Edoc Publikationsserver https://edoc.hu-berlin.de/handle/18452/18187.

The Individual Time Span Scales (ITSS): Introducing a self-report questionnaire to measure individual differences in the perception of time as duration. Personality and Individual Differences, 2023, Volume 206, 112116, https://doi.org/10.1016/j.paid.2023.112116.

More is Up - Important is Central: Impact of Developmental Origin of Image Schemas on Touch and Gesture Interaction with Computers. International Journal of Human-Computer Studies, 2018, Volume 120, 94–106. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2018.08.001.

The Synchrony Effect Revisited: Chronotype, Time of Day, and Cognitive Performance in a Semantic Analogy Task (Joint Paper with Elke van der Meer). Chronobiology International, 2018. https://doi.org/10.1080/07420528.2018.1500477.

Some Design Aspects of a Cognitive User Interface. ​(mit Markus Huber, Matthias Wolff, Werner Meyer, Oliver Jokisch) Online Journal of Applied Knowledge Management, 2018, Volume 6(1), 15-29. Dieser Forschungsbericht wurde ausgezeichnet als Best Research Paper by the Knowledge Management Conference 2018: pdf.

Unfinished sympathies: Influence of individual temporal orientation on music preferences. Psychology of Music. May 28, 2018, https://doi.org/10.1177/0305735618775200.

WoOF: Ein Framework für Wizard of Oz Experimente (mit Markus Huber, Werner Meyer, Peter Geßler). In Oliver Jokisch (Hg.): Tagungsband, 27. Konferenz Elektronische Sprachsignalverarbeitung, Leipzig, 02.-04.03.2016, Bd. 81, Dresden: TUDpress 2016, S. 127–134.

Impact of chronotype and time perspective on the processing of scripts (Joint Paper with E. van der Meer). International Journal of Psychophysiology, 2014, 92(2), 49–58. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2014.02.004.

Cooking from cold to hot: goal-directedness in simulation and language (Joint Paper with T. Welke, S. Raisig, G. Schaadt, H., Hagendorf and E. van der Meer). Cognitive Linguistics. Advanced online publication (2014). https://doi.org/10.1515/cog-2014-0058.

Semantic Priming of Progression Features in Events (Joint Paper with T. Welke, S. Raisig, G. Schaadt, H., Hagendorf and E. van der Meer).  Journal of Psycholinguistic Research 44, 2014, 201–214 . https://doi.org/10.1007/s10936-014-9290-x.

Are larks future-oriented and owls present-oriented? Age- and sex-related shifts in chronotype–time perspective associations (Joint Paper with E. van der Meer). Chronobiology International, 2013, Vol.30, No.10, 1240–1250.

Future versus Present: Time Perspective and Pupillary Response in a Relatedness Judgment Task investigating temporal event knowledge (Joint Paper with T.L. Milfont and E. van der Meer).  International Journal of Psychophysiology, 2013, 87, 173–182.

A quantum cognition model for learning by difference (mit Günther Wirsching, Peter Klimczak). In: 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom), Naples (Italy), October 23-25, 2019.

Zeit aus interdisziplinärer Sicht und die Integration zeitlich-semantischer Konzepte in die Modellbildung von Coping-Strukturen (mit Peter Klimczak, Günther Wirsching und Ronald Römer). In: COGSYS 2016, 8pp.

Seven cognitive secrets that make you smarter (mit Elke van der Meer). In: Manfred Schönebeck, Ada Pellert (Hg.): Von der Kutsche zur Cloud - globale Bildung sucht neue Wege. Das Beispiel der Carl Benz Academy. Wiesbaden: Springer VS 2016, S. 315–332.

Primärmetaphern als Entwicklungsgrundlage minimal arbiträrer, intuitiv verständlicher Feedback-Icons. UCUI-Statustreffen, Agilion GmbH, Chemnitz, Januar 2018. (gemeinsam mit Daniel Bühler)

More Is Up, Important Is Large: Primary Metaphors as a Source for Designing Intuitively and Universally Understandable Interface Pictograms. CAx: Dimensions of Computer-Aid in Architecture, Biological Sciences, Design and Medicine, Exzellenzcluster Bild Wissen Gestaltung, Helmholtz-Zentrum für Kulturtechnik Berlin, April 2017. (gemeinsam mit Daniel Bühler)