Semesterübersicht

Vorlesung/Seminar Einführung in die Technikgeschichte (510101)

Termine

  • Fr 14:00 - 19:00, Einzel, am 25.10.2019, HG / Raum HG 0.19, HG
  • Fr 14:00 - 19:00, Einzel, am 11.10.2019, HG / Raum HG 0.19, HG
  • Fr 14:00 - 19:00, Einzel, am 22.11.2019, HG / Raum HG 0.19, HG
  • Fr 14:00 - 17:15, Einzel, am 31.01.2020, HG / Raum HG 0.19, HG
  • Fr 14:00 - 19:00, Einzel, am 17.01.2020, HG / Raum HG 0.19, HG

Studiengang

Kultur und Technik Bachelor/ Prüfungsordnung 2008

Lehrinhalt

Das Seminar vermittelt einen Einblick in grundlegende technikhistorische Fragestellungen seit Beginn des 19. Jahrhunderts. Diese Geschichte der Technikgeschichte wird unterlegt durch die Einübung von Arbeitstechniken, also der Befähigung zum selbstständigen Erarbeiten eines Forschungsstandes und zur Literatur- und Quellenrecherche.
Die Prüfungsleistung besteht in zwei Vorträgen (an getrennten Terminen) von jeweils 15 bis 30 Minuten Dauer. 

Literatur

Literatur wird in der Veranstaltung bekannt gegeben, grundlegend:

Brandt, Ahasver von: Werkzeug des Historikers. Eine Einführung in die Historischen Hilfswissenschaften. 18. Aufl., Stuttgart 2012.

Lehrperson

Dr. rer. nat. Norman Pohl

SWS

2.0

Modul

Technikhistorisches Grundwissen (13325)


Vorlesung/Seminar Living in the Anthropocene: Concepts, models, and narratives in the climate change debate (510111)

Termin

Di 19:00 - 20:30, A/B Woche, ab 15.10.2019, HG / Raum HG 0.17, HG

Studiengänge

  • World Heritage Studies Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Environmental and Resource Management Bachelor/ Prüfungsordnung 2005
  • Environmental and Resource Management Bachelor/ Prüfungsordnung 2015
  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017
  • fachübergreifend

Lehrinhalt

The word “Anthropocene” was proposed by natural scientists to flag fundamental changes in the biochemical cycles of the planet. However, as yet, geologists have not agreed on how to empirically proof it as a concept. At the same time, the word is increasingly being used by humanity scholars and also artists to kick off critical questions about the modes of human existence and to delibera- te the options of how to mitigate or adapt our societies to the new conditions of climate change. This results in an apparent paradox situation that is the search for material evidence of a geological era while at the same time already living in the midst of a new age. In this course we will try to unknot this paradox. We will trace the struggle of geologists and climate scientists to find the most sui- table material for the proof of concept of the Anthropocene. We will deal with different representations, such as the Gaia model (B. Latour), spaceship earth (B. Fuller) and earth as a vast machine (P. N. Edwards). Another issue is, to have a closer look at the nar- ratives that are offered to characterize the "great derangement" (A. Ghosh) we are living in. All of this revolves around discussions on "the art of political decision making" (D. Stone) and finally about Homo faber as a matter of concern about the human condition.

Lernziele

By the end of this course the students should be able to identify and analyze forms of knowledge that are around in climate change debates. Students will have a basic knowledge about the use of metaphors, narratives and models in this context.

Leistungsnachweis

Students will present one text (scientific article, chapter) and offer a paper on this same text that comes as a commentary.

Literatur

Davies, Jeremy (2016). The birth of the Anthropocene. Berkeley: University of California Press

Edwards, Peter N. (2013). A vast machine: computer models, climate data, and the politics of global warming. Cambridge (Mass), London: MIT Press

Ghosh, Amitav (2016). The great derangement. Chicago: The University of Chicago Press

Hulme,

Latour, Bruno (2017). Facing Gaia: Eight lectures on the new climatic regime. Cambridge: Polity Press Stone,

Deborah (2012). Policy paradox. New York, London: W.W. Norton & Company

Urry, John (2011). Climate change and society. Cambridge: Polity Press 

Lehrperson

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

2.0

Module

  • Natur und Technik (13463)
  • Philosophy of Technology and Nature (13109)

Vorlesung/Seminar How to talk about "Nature"? (510112)

Termin

Di 17:30 - 19:00, A/B Woche, ab 15.10.2019, HG / Raum HG 0.17, HG

Studiengänge

  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017
  • Environmental and Resource Management Bachelor/ Prüfungsordnung 2005
  • fachübergreifend
  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2008
  • World Heritage Studies Master/ Prüfungsordnung 2008
  • Environmental and Resource Management Bachelor (1. - 5. Semester) / Prüfungsordnung 2015

Lehrinhalt

In this course, we will be discussing concepts of nature, their genesis and use in different constellations, depending on the historical, cultural, and disciplinary context. "Nature" can be conceptualized as a counterpart of technology or, more general, of the human-built world. This is a model routed in Greek Philosophy persisting until these days. Another traditional conceptual scheme proposes nature as "the other", standing in for instance for threatening natural forces, for divine power, or also for uncontrolled parts of the human mind. Again, another model is to distinguish a number of different "natures", a first wild nature, a second agrarian nature, the man-made environment, a third garden nature, and some authors add a fourth nature, the urban or mediated nature. In contemporary debates, "nature" is often identified with "environment" and as such inescapably entangled with its cultural, political, and technological context.
The course offers an overview on philosophical concepts and problems related to the idea of "nature" and how it occurs in environmental debates. We will probe the different uses of concepts, their scope in terms of historical depth and semantic fields and finally their logical coherence.

Each session is accompanied by a text that should be prepared in advance by all students. It serves to identify the questions relevant for each particular topic. The subject of the student’s paper (mandatory) is drawn from the discussions revolving around the texts discussed, various forms of text are possible (essay, article, comment, etc.).

Lehrperson

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

2.0

Module

  • Philosophy of Technology and Nature (13109)
  • Natur und Technik (13463)

Kolloquium Kolloquium zur Technik- und Wissenschaftsforschung (510113)

Termin

Mi 13:15 - 14:45, A/B Woche, ab 16.10.2019, /

Studiengänge

  • fachübergreifend
  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017

Lehrinhalt

Im Kolloquium werden Arbeiten vorgestellt und diskutiert, die im Interdisziplinären Forschungsprojekt entstanden sind. Bachelorarbeiten, Masterarbeiten oder Theoriearbeiten können hier ebenfalls zur Diskussion gestellt werden. Die Veranstaltung ist vor allem gedacht für Arbeiten im Bereich Technikphilosophie, STS oder Kulturwissenschaften, die am Fachgebiet Allgemeine Technikwissenschaft oder in Zusammenarbeit mit dem Fachgebiet entstehen.

Lernziele
Entwicklung von Projekten, Darstellung der eigenen Projektfragen, und -methoden und -ergebnisse, insbesondere Diskussion der Problematik interdisziplinärer Zusammenhänge.

Zur Präsentation im Kolloquium melden Sie sich bitte mit Ihrem Thema und Terminwunsch:
fg-technikwissenschaft@b-tu.de

Lehrperson

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

2.0

Modul

Interdisziplinäres Forschungsprojekt (12174)


Vorlesung/Seminar Allgemeine Technikwissenschaften in der DDR: Geschichte der Institutionen, Methoden und Theorien (510114)

Termine

  • Do 11:30 - 13:00, Einzel, am 24.10.2019, /
  • Do 11:30 - 13:00, Einzel, am 10.10.2019, /
  • - Block Woche, ab 11.03.2020, /

Studiengang

Kultur und Technik Bachelor/ Prüfungsordnung 2008

Lehrinhalt

In der DDR (1949-1990) waren die Allgemeinen Technikwissenschaften ein wichtiger Bestandteil des Studiums der Ingenieurswissenschaften. Gelehrt wurde sie an den technischen Hochschulen und wurde verstanden im Sinne einer Methodenreflektion und -entwicklung. Nachgedacht wurde über Begriffe von Innovation, Stichwort "Innovations-Ausweg", über Kreativitätstechniken oder über Programmordnungen. Ein weiteres wichtiges Anliegen war auch ein systematisches Verständnis von Heuristik zu entwickeln, dies meist als Problemlösungsverfahren verstanden. Dass in der Heuristik aber weit mehr als "problemorientierte Forschung" steckt wird auch deutlich mit der Redensart "Heureka", die auch auf die starke emotionale Komponente der kognitiven Heuristik verweist, die mit der Kunst des Erfindens verknüpft ist. Im Seminar werden wir der disziplinären Ordnung der Allgemeinen Technikwissenschaften nachspüren, ihre Geschichte und Institutionen untersuchen, und uns mit der Epistemologie und Rhetorik heuristischer Verfahren in den Ingenieurswissenschaften beschäftigen.

Lernziele
Am Ende des Kurses sind die Studierenden mit dem Quellenstudium vertraut und in der Lage Quellen zu kontextualisieren und zu bewerten. Sie verfügen über Grundkenntnisse in wissenschaftshistorischen und technikhistorischen Methoden und Theorien. 
 
Leistungsnachweis: 
Mündlicher und schriftlicher Beitrag im Rahmen eines kleinen Projektes zu einer Person, einer Institution, einem Begriff, einem Objekt oder einer Theorie. Impulsreferat einzeln oder als Gruppe (max. 10 - 20 min); schriftlicher Beitrag inklusive Quellensammlung max. 5 Seiten.

Lehrperson

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

2.0

Modul

Technikhistorisches Grundwissen (13325)


Vorlesung/Seminar Technisch.Kritisch.Digital. Interdisziplinäre Explorationen (510115)

Termine

  • Di 15:30 - 17:00, Einzel, am 10.12.2019, /
  • Mi 11:30 - 13:00, Einzel, am 09.10.2019, /
  • - Block Woche, ab 13.01.2020, /

Studiengänge

  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017
  • Kultur und Technik Bachelor/ Prüfungsordnung 2008

Lehrinhalt

Die Veranstaltung widmet sich der Frage, welche Rolle der kritisch-analytische Blick der Geistes- und Sozialwissenschaften bei der Implementierung und dem Verstehen der Prozesse spielt, die mit digitalen Technologien verflochten sind. Der Begriff Digitalisierung wird gegenwärtig sehr unterschiedlich gebraucht. Einerseits wird damit ein Prozess beschrieben, der allgegenwärtig in Gang ist und vielerorts vertraute Denkgewohnheiten und Kategorisierungen irritiert oder umschreibt. Andererseits ist sie ein politisches und wirtschaftliches Zukunftsprojekt, das Versprechen der Moderne einlösen soll, in dem alles schneller, effizienter und von der Fehlerhaftigkeit menschlichen Handelns befreit, möglich werden soll.

Der Hauptteil der Veranstaltung wird im Rahmen einer Winterschule in Filzbach am Walensee abgehalten. Zur Vorbereitung wird ein Informationsgespräch (9.10.2019, 11.30 Uhr, LG 10, R113a) stattfinden sowie in einem weiteren Einzeltermin (10.12.2019, 15.30 Uhr, LG 10, R113a) mögliche Präsentationsthemen vorgestellt und diskutiert.

Bitte entnehmen Sie weitere Informationen zur Winter School der Webseite des Lehrstuhls Allgemeine Technikwissenschaft – Aktivitäten – Aktuelles – Winter School | Technisch.Kritisch.Digital

Sprachen: Englisch, Deutsch

Lehrperson

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

4.0

Module

  • Interdisziplinäre Technikforschung (12181)
  • Grundströmungen der Philosophie (13428)

Vorlesung/Seminar Klimaethik (510121)

Termin

Do 13:45 - 15:15, A/B Woche, ab 10.10.2019, /

Studiengänge

  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017
  • fachübergreifend

Lehrinhalt

Ziel des Seminars ist die Gesamtheit der politischen und technischen Maßnahmen zur Bekämpfung des Klimawandels und dessen sozialen Folgen (Klimaschutz) unter dem systematischen und ideengeschichtlichen Gesichtspunkt der praktischen Philosophie zu untersuchen. Dementsprechend werden – nach einer Einführung in die Geschichte und doktrinäre Einteilung der praktischen Philosophie – Probleme und Theorien wie das Verhältnis von Natur- und Klimaschutz sowie die globale Gerechtigkeit und die Verantwortungsethik, die Rationalität in der Geschichte und den Entscheidungsprozessen in den Mittelpunkt gestellt.

Leistungsnachweis: Referat/Hausarbeit

Lehrperson

Dr. Mario Marino

SWS

2.0

Modul

Praktische Philosophie (12177)


Vorlesung/Seminar Andere Existenzweisen (510122)

Termin

Do 15:30 - 17:00, A/B Woche, ab 10.10.2019, /

Studiengänge

  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017
  • fachübergreifend

Lehrinhalt

Die Dominanz der Technik und die ökologischen Krisen bis auf die Ausrufung einer neuen, vom technischen Können des Menschen bestimmten geologischen Ära (Anthropozän) erneuern das Bedürfnis, unser Verständnis vom Mensch-Umwelt-Verhältnis neu zu denken und die herkömmliche Trennung von Natur und Kultur zu überwinden. Bei der philosophischen und geisteswissenschaftlichen Umsetzung eines solchen Anliegens entstehen neuartige, handlungstheoretisch und praktisch-philosophisch relevante Auffassungen des In-der-Welt-Seins des Menschen. Eine Untersuchung der Genese und Geltung von repräsentativen Beispielen solcher Versuche aus den Science Studies (Bruno Latour), der Umweltsoziologie (Jason Moore), Philosophie und Sozial- Kultur- und philosophischer Anthropologie (Timothy Ingold, Erich Hörl, Philippe Descola, Arnold Gehlen, Peter Sloterdjik) ist Ziel des Seminars.

Leistungsnachweis: Referat/Hausarbeit

Lehrperson

Dr. Mario Marino

SWS

2.0

Modul

Praktische Philosophie (12177)


Vorlesung/Seminar Experimental Cultures (510141)

Termin

Mi 08:30 - 10:00, A/B Woche, ab 09.10.2019, Geb. 9 / C.9.222

Studiengänge

  • fachübergreifend
  • Kultur und Technik Bachelor/ Prüfungsordnung 2017

Lehrinhalt

This course investigates experimental cultures, epistemology and experimental practices in the sciences. The role of experiments as epistemic tool in the philosophy of science has changed considerably in the 1980ies when the so-called practical turn in the philosophy of science happened . Since then, the epistemic, societal and ethical implications of experiments are discussed in a wider realm, going beyond traditional lab experiments and also considering field experiments including society.

Literatur

Carrier, M. and A. Nordmann (2011). Science in the Context of Application. Dordrecht: Springer
Dewey, J. and A. F. Bentley (1975). Knowing and the known. Westport, Conn.: Greenwood Press
Galison, Peter Louis (1987). How experiments end. Chiacago, Ill.: Univ. of Chicago Press
Hacking, Ian (1983). Representing and Intervening. Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science (Cambridge: Cambridge University Press
Knorr Cetina, K. (1984), Die Fabrikation von Erkenntnis. Frankfurt/M.: Suhrkamp
Krohn, Wolfgang, Weyer, Johannes (1989). "Gesellschaft als Labor. Die Erzeugung sozialer Risiken durch experimentelle Forschung. Soziale Welt, 40 (3), S. 349-73
Radder, Hans (ed.), (2003). The Philosophy of Scientific Experimentation. Pittsburgh, Pa.: University of Pittsburgh Press
Rheinberger, Hans-Jörg (2001). Experimentalsysteme und epistemische Dinge. Göttingen: Wallstein-Verlag
Schwarz, A. E. (2016). Experiments in practice. London; New York, Routledge.

Lehrperson

Sigrun Sander Strange

SWS

2.0

Module

  • Wissenschaftstheorie, Logik und Naturphilosophie (12217)
  • Wissenschaftstheorie, Logik und Naturphilosophie (13320)

Vorlesung/Seminar Erfahrung und Tatsache (510142)

Termin

Mi 10:15 - 11:45, A/B Woche, ab 09.10.2019, Geb. 9 / C.9.222

Studiengänge

  • fachübergreifend
  • Kultur und Technik Bachelor/ Prüfungsordnung 2017

Lehrinhalt

Ludwik Fleck führte das sogenannte Gestaltsehen, den Denkstil und das Denkkollektiv ein in seinen theoretischen Arbeiten zur wissenschaftlichen Theorie und Praxis. Seine Schriften wurden von Zeitgenossen in der Wissenschaftsphilosophie während der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts zunächst wenig beachtet. Thomas Kuhn bezog sich zwar auf Flecks Arbeiten, aber eine breitere Rezeption in Wissenschaftsgeschichte und -philosophie gibt es erst seit den 1980 Jahren. In diesem Kurs steht die Theorie Ludwik Flecks und ihre Ausarbeitung und Interpretation im Mittelpunkt und damit auch die Frage, wie Tatsachen konstituiert werden.

Literatur

Borck, Cornelius (2004), 'Message in a bottle from 'the crisis of reality': on Ludwik Fleck's interventions for an open epistemology.', Stud. Hist. Phil. Biol. & Biomed. Sci., 35, 447-64.
Fleck, L. (ed.), (1980), Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache. Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv., ed. L. Schäfer, Schnelle, T. (1. edn., 1935; Frankfurt/M.: suhrkamp) 189.
Fleck, L. (1983), Erfahrung und Tatsache., ed. L. Schäfer, Schnelle, T. (Frankfurt/M.: Suhrkamp) 195.
Fleck, L. (2011). Denkstile und Tatsachen. Frankfurt/M.: Suhrkamp
Golinski, J. (1998), Making natural knowledge: constructivism and the history of science. (Cambridge: Cambridge University Press) 236.
Kuhn, T.S. (1974), 'Logik der Forschung oder Psychologie der wissenschaftlichen Arbeit?', in I. Lakatos, Musgrave, A. (ed.), Kritik und Erkenntnisfortschritt. (1. edn., 1970; Braunschweig: Vieweg), 321.
Kuhn, T.S. (1988), Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen (1962). (1962 edn.; Frankfurt/M.: Suhrkamp) 239.
Löwy, Ilana (1988), 'Ludwik Fleck on the social construction of medical knowledge', Sociology of health & illness, 10, 133-55.
Rheinberger, Hans-Jörg (2006), Epistemologie des Konkreten. (Frankfurt/M.: Suhrkamp).

Lehrperson

Sigrun Sander Strange

SWS

2.0

Module

  • Wissenschaftstheorie, Logik und Naturphilosophie (12217)
  • Wissenschaftstheorie, Logik und Naturphilosophie (13320)

Vorlesung/Seminar Un/disciplining Knowledge (510151)

Termin

Di 11:30 - 13:00, A/B Woche, ab 22.10.2019, /

Studiengänge

  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017
  • fachübergreifend

Lehrinhalt

Dozent: Dr. Ingmar Lippert
Sprache: Englisch, Deutsch

Contemporary society and global governance are significantly shaped by modern projects of disciplining knowledge. The disciplining of knowledge shaped sciences and technologies. However, recent crises have led to significant transformations of the organisation of science, technology and epistemic practices. Intersecting with this kind of un/disciplining of knowledge, the imaginary of knowledge as a monolithic object has been questioned increasingly. Concepts and institutional structures have been developed to practice other modes of knowing in transdisciplinary or interdisciplinary projects, and to focus more on scientific practices and experimental settings. All of this results in analysing knowledge in the plural – knowledges. This course introduces and discusses critical theories and issues of empirical knowledges, un/disciplining and their intersections with science, technology and society.

Prüfungsleistung: Essay or Review (2500 words + references) + oral presentation (15 min, single or group)

Lehrperson

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

2.0

Modul

Interdisziplinäre Technikforschung (12181)


Vorlesung/Seminar Technology, Science, and Society in Transformation (510152)

Termin

Di 13:45 - 15:15, A/B Woche, ab 22.10.2019, /

Studiengänge

  • fachübergreifend
  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017

Lehrinhalt

Dozent: Dr. Ingmar Lippert
Sprache: Englisch, Deutsch

The role of science is not stable, but continuously evolving. What science, and scientific disciplines, do and are committed to has been changing historically. Analyses of science, thus, need to be empirically and theoretically sensitive to the internal operations and complexities of science. Partially in reaction to these internal transformations, the relations between science, technology and society have been shifting historically and continue to do so in contemporary societies. Both sets of transformations, and the relations of these transformations, require analytics of science, technology and society to trace the changing understandings and practices of science as always also historically, socially and politically situated and materially contingent. This course introduces key literature for analysing science, technology and society in transformation, specifically focusing on the differences in these studies’ conceptualisation of the interrelations of science, technology and society.

Prüfungsleistung: Essay or Review (2500 words + references) and oral presentation of essay topic (15 minutes) 

Lehrperson

Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

2.0

Modul

Interdisziplinäre Technikforschung (12181)


Vorlesung/Seminar Ethics and action - new technologies and their historical settings (510162)

Termin

Mi 17:30 - 21:00, B Woche, ab 30.10.2019, /

Studiengänge

  • fachübergreifend
  • Kultur und Technik Master/ Prüfungsordnung 2017

Lehrinhalt

In English and German. 

Project seminar.
A workshop will complete the project seminar. Date and time will be scheduled within the first lectures.

Ethics and action - new technologies and their historical settings
Our world is undergoing an unprecedented technological transformation through the integration of pervasive networked computation. Old conventions of work and leisure, of social and productive life are being radically disrupted, replaced and superseded. Yet, despite the inauguration of the Anthropocene, our planetary condition, and our human condition retains much from our histories and traditions. Marshall McLuhan for instance claimed we only experience our complex present not as it is, but through a “rear view mirror” using tropes, metaphors and ideas from our past.
Societies in our region in Brandenburg are also going through massive upheaval. De-industrialization has left behind an urbanized landscape without a clear present purpose. In this seminar we will examine the phenomena of de-industrialization, the human, technical and societal ramifications, and transhistorical questions of obsolescence, loss, nostalgia, alienation, reappropriation, healing, care and possible new agential modes. We will examine local responses to the crisis in the context of the global phenomena of de-industrialization, with reference to thinkers of technology such as Marshall McLuhan, Langdon Winner, John Dewey, Donna Haraway, Bruno Latour, or Michel Serres. Finally, we will examine the potential for new technologies, such as MR to help elaborate new modes of public cohesion and meaning-making, both locally and translocally, building networks between communities facing similar challenges across Europe. 
This course takes place as a project together with the Textilmuseum Forst and in collaboration with École du VRisme in Senones (France). We will examine what remains of the industrial history, objects and infrastructures, the modes of operation and works of the former textile industry in Forst and develop concepts that challenge the link between past and present socio-economic transformations.
 
Learning objectives: 
Students learn how to communicate and act in an interdisciplinary and multilingual environment. In the end of the course they have basic knowledge of an ethics for new technologies, of the theory and practice of current techniques in VR/MR and they are familiar with new museology concepts including participatory models and living archives. The will also develop an understanding of the industrial predicates of our current technical age through an examination of the historical industrial legacy on which this one is based.

Transcript: 
Design of the course project, 2 oral presentations (each ca. 15min), written contribution (ca. 10 pages), media work and documentation (photos or short film, MR/VR project, or programming)

Literatur

McLuhan, Marshall, Quentin Fiore (2001). The medium is the message. An inventory of effects. Corte Madera (CA.): Gingko Press

Lehrpersonen

  • Dr. phil. Baruch Gottlieb
  • Prof. Dr. rer. nat. phil. habil. Astrid Schwarz

SWS

4.0

Modul

Ethik und Handeln (13431)